Body And Mind

BODY&MIND | hoe kom ik een dip door

 

 

Erg vervelend je zit in een dip, dat gebeurd iedereen je bent een mens en dat hoort gewoon erbij. Als je in een dip zit kun je door wat dieper te kijken dan de situatie zelf achter veel meer komen. Om door een dip heen te komen is het dus belangrijk dat je tot de basis komt van je dip. Zo kom je er doorheen en is het ook makkelijker om er de volgende keer mee om te gaan. Ik ga je nu vertellen hoe je dat doet.

Stap1 hoe voel ik me, dat is wat je je als eerst gaat afvragen, als je in een dip zit kan je vaak veel gevoelens door elkaar heen voelen en zo kom je er nooit uit. Door eerlijk en objectief te zijn naar jezelf toe kom je erachter hoe je je echt voelt. Voorbeeld: ik voel me over het algemeen down. Daar kan je al wat mee. Probeer je gevoel in het algemeen te bekijken om zo naar de volgende stap te gaan.

dandelion-167112
Wees altijd eerlijk tegen jezelf !

 

Stap 2 waarom voel ik me zo, en waar komt het precies vandaan? Het kan zijn dat een situatie jouw gevoel heeft getriggerd waardoor je nu in een dip zit. Ga dat voor jezelf na. Maar er zit vaak ook weer een ander gevoel erachter, denk aan onzekerheid angst, woede. Wat is er precies gebeurd dat jij je zo voelt? Waardoor ben je bijv. angstig onzeker of boos , en is dit nu op dit moment in je leven nog relevant?. Kijk dan niet perse alleen naar de situatie nu,maar probeer te achterhalen wanneer dit gevoel bij je is ontstaan en wat de situatie toen was.

Voorbeeld: Je word aangesproken door een man op straat, je staat in de weg en hij wilt erdoor. Deze man zegt het op een agressieve manier en jij voelt jezelf heel snel piepklein worden.

Jouw gevoel– Bang,angstig,onzeker

Trigger-de man die jou agressief aanspreekt.

Waarom voel je je zo?-Omdat je vroeger op school werd gepest door een jongen die jou precies zo aansprak. waardoor je je nu weer net zo klein voelt als je toen was.

flower-179004
Leef niet in het verleden maar in het heden

 

Stap 3 Is het nodig om mij zo te voelen? Wat kan ik er precies aan veranderen is wat je jezelf af mag vragen op dit moment. Ga na wat het gevoel voor je doet, en hoe je je wilt voelen. Overal is er een oplossing voor en vaak ligt deze oplossing dichterbij dan je denkt. Maak het jezelf niet moeilijk en probeer los te laten. Of het nou het oude is of bepaalde dingen in het heden, of gedachten, stress over de toekomst. Een dip komt vaak voort uit angst of onzekerheid en om dit tegen te gaan is het echt belangrijk om diep te kijken naar jezelf en de situatie. Niet makkelijk dat weet ik maar het is wel het beste om te doen. Voor sommige zou dit wat confronterend zijn maar je kunt het! Rust creëren in je hoofd is the key.

Tip : mediteren of yoga werkt hier heel erg goed tegen!meditation-338446_640

In het geval van mijn voorbeeld is het belangrijk om te kijken naar de persoon die je nu bent. En dan kijk je naar de persoon die je toen was.

Wat is het verschil tussen de jonge en volwassen jij?

Die jongen van school is nu niet meer in je leven bedenk je dat. Probeer dit patroon te doorbreken, een reactie van een persoon kan je niet perse controleren maar jouw eigen reactie wel.

 

Als iemand heel erg geïrriteerd doet tegen mij, ga ik niet mee in zijn/haar irritatie nee ik reageer gewoon rustig en desnoods zeg ik erbij dat je met me mag komen praten als je zelf weer rustig bent.Ik steek mijn energie graag  in mensen hoor maar alleen als het hun ook helpt. Helpt het hun niet? Dan ben ik ook erg duidelijk hierover. Vaak helpt zo n reactie al en word de persoon vanzelf rustig en aanspreekbaar.

Stukje bij beetje gaat je lukken! Het heeft totaal geen haast!

En nog een tip : blijf ademen als je hier bewust op let zal je merken dat je je adem vaak inhoud door rustig te ademen word je ook kalm.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Laat een comment achter en laat me weten wat je van de stappen vind! Of als je vragen hebt kun je dat gerust stellen

Liefs Damaris

12 gedachten over “BODY&MIND | hoe kom ik een dip door

  1. Wat een fijn artikel! 🙂 Ik ben over het algemeen enorm gelukkig en vrolijk, maar soms heb ik ineens een enorme dip. Dan helpt het me ook om rust te nemen, te reflecteren en in een dagboek te schrijven. Jezelf bewust worden is een belangrijke stap! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

