Body And Mind

BODY&MIND |Omgaan met emoties en energieën (HSP)

 

Heb je het wel eens? Dat je met een fijn en relaxed gevoel het huis uit gaat en je dan plotseling in een heel ander energie zit.? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een negatieve energie of emotie. Je voelt je dan ineens verward of geirriteerd terwijl jij je 5 min geleden nog heerlijk voelde, en er ook geen enkele reden of situatie is voor gevallen waardoor jij je zo moet voelen? Ik denk dat veel mensen hier wel last van hebben sommige meer of erger dan anderen. Dat heeft te maken met je gevoeligheid misschien ben je wel hoogsensitief? Either way is het niet makkelijk om met deze plotselinge emoties en energieen om te gaan. Zelf heb ik hier ook erg last van gehad en moet ik me hiervan elke dag bewust zijn om er goed mee om te gaan. Vandaag vertel ik je hoe je hiermee kan dealen. Benieuwd? Lees dan gauw verder.

Hoogsensitief of te wel HSP, is een hoog gevoeligheid die mensen kunnen hebben. Hier een paar voorbeelden
• Hoogsensitieve personen (HSP) nemen erg veel subtiele informatie in zich op welke andere mensen minder snel opnemen. Men is eerder overprikkeld met als gevolg dat je jezelf niet prettig voelt. Hierdoor kan men eerder geprikkeld zijn en voelt de hooggevoelige persoon zich eerder ongemakkelijk.
• Een hoog sensitief persoon is gevoelig voor prikkels uit de omgeving. Blozen, trillen, een snelle hartslag, niet kunnen nadenken zijn voorbeelden van symptomen. Verwar het niet met angst of verlegenheid.
• HSP zijn zeer goed in het zorgen en verzorgen van anderen. Dat komt omdat ze de nood van anderen ‘aanvoelen’. Ze vergeten echter vaak goed voor zichzelf te zorgen. Hun hulp komt vaak opdringerig voor omdat zij meer aanvoelen dan de persoon in kwestie en die nog geen hulpvraag heeft gesteld.
• HSP kunnen snel verbindingen leggen door hun sterke intuïtie. Deze verbindingen worden vaak door anderen niet begrepen.
• Veel HSP’s zijn creatief, kunstzinnig, hebben een rijke fantasie , een groot gevoel voor schoonheid en hebben een sterke intuïtie.
• HSP hebben een beter ontwikkeld 6e zintuig maar zijn niet per definitie paranormaal.

• Een HSP trekt zich graag terug in een voor hem veilige ruimte, bijv. het bed.
• Een HSP voelt snel aan hoe de sfeer is. Ze willen harmonie en in een omgeving waar die ontbreekt (zakelijk, competitief of vijandig) functioneren ze minder goed. Bij stress en werkdruk presteren ze minder.
• HSP hebben vaak een laag zelfbeeld omdat ze vaak afgewezen werden en ervoeren dat ze ‘anders’ zijn dan anderen.
• Ze lijken verlegen, maar zijn dat niet. Ze zijn juist zeer sociaal. Wel zijn ze zeer gevoelig voor de meningen van anderen. Die ervaren door het gedetailleerd waarnemen van lichaamstaal welke een niet-HSP meestal niet of minder registreert.
• Ze kunnen midden in het leven staan. Een voorwaarde is dat zij zich geborgen voelen.

• Een HSP neemt vaak een adviesrol aan, zoals schrijvers, geschiedkundigen, filosofen, rechters, kunstenaars, onderzoekers, theologen, therapeuten en leraren.
• .
• Een HSP houdt van rust en stilte.
• Een HSP heeft veel eigen tijd nodig. In deze tijd is het belangrijk dat hij zijn ziel voedt. Hierdoor is hij echter niet egoïstisch omdat juist in deze eigen tijd veel werk verricht wat uiteindelijk ten goed komt aan anderen.
• Een HSP is allergisch voor alles wat MOET. Planning en structuur verkrijgen kan problematisch zijn. Ze zijn goed in het uitstellen van ‘moet’ activiteiten wat voor hen zelf een nadelige uitwerking kan hebben.
• Een HSP weet vaak niet welke gevoelens, emoties of lichamelijke klachten van zichzelf zijn of zijn overgenomen van anderen.
Bron: plexus-solaris.nl

Nu heb je een beetje een idee wat ‘(HSP) is en geloof me het is geen pretje! Op het moment dat je er heel bewust mee weet om te gaan gaat het juist in je voordeel werken. Zelf ben ik (HSP) en zelfs nog een paar stapjes verder dan dat en ik heb echt gestroggeld ermee tot mijn 25e levensjaar. Ik heb hier een artikel over geschreven ben je benieuwd? Klik hier voor het artikel.

Hoe ga je hiermee om? wat heel belangrijk is ,is om goed op te letten. Als je jezelf in de vorige punten herkent kan het heel goed zijn dat je HSP bent. Wat dan de volgende stap is,is je bewust zijn van jezelf.Ga dan ook op onderzoek uit naar jezelf en let op je state of mind als je in je eigen zone zit,en als je omgeven bent door wat mensen.

prairie-413312_1280
Wat ik heb gedaan is mijn eigen energie leren kennen, ik weet hoe ik ben en hoe ik me meestal voel. Als je met een fijn gevoel het huis uit gaat is het belangrijk om in deze energie te blijven. Want als je bijvoorbeeld in een winkel komt waar er mensen erg gefrustreerd zijn aan de kassa, kan jij deze emoties/energieën overnemen. Hoe meer je je bewust word van jezelf en anderen hoe beter je weer terug kan gaan in je eigen vibe.

Voorbeeld:
Een vriendin komt bij jou op bezoek en is zo verdrietig over het feit dat haar relatie over is. Jij bent er voor haar en ze stort haar hart bij je uit. Na afloop gaat ze weer wat opgeluchter naar huis maar jij zit met een zwaar gevoel.
Het klinkt waarschijnlijk bekend maar het feit dat jij met een zwaar gevoel zit heeft een reden. Jij stond voor je vriendin open. Het klinkt heel zweverig wat ik nu ga zeggen maar het is zoals het is. Door open te staan zeg je eigenlijk gooi al je gevoel maar naar mij toe. Dat word dan ook gedaan. Dat is op zich niet erg want zo kan jij je vriendin beter bijstaan. Maar wel als je het ook gelijk kan loslaten. Wat heb jij eraan om je net zo down als je vriendin te voelen? Het is daarbij ook niet eens jouw gevoel/emotie/energie maar dat van je vriendin.

En daar zit je je dan thuis vervelend te voelen, je hoofd slaat overuren en je bent de hele tijd aan het nadenken over hoe je haar nou kan helpen. En hoe meer je erover denkt hoe vervelender je je gaat voelen. Mijn advies is dan ook laat het los. Hoe vervelend het ook voor je vriendin is. Ook jij hebt je eigen situaties/problemen etc om over na te denken. Je helpt iemand door eerlijk te zijn  je advies en steun te geven en vooral die persoon de ruimte te geven om van zijn/haar stukje te leren. Zo werkt het nou eenmaal en zo groeien we als mensen alleen maar. In zo n situatie weet je dus dat het vervelende gevoel niet van jou is. Erg belangrijk!

dandelion-167112
Bescherming kan ook een goed hulpmiddel zijn. Je hebt edelstenen die je bij je kan dragen die speciaal bedoeld zijn om negatieve energieën en emoties tegen te gaan. Zo leer je controle te krijgen over je eigen gevoelens .en zo kan je die van anderen juist herkennen. Soms kan het erg overweldigend zijn. Dan is het handig om zo’n steentje bij je te dragen. Ik deed dit bijvoorbeeld als ik uit ging of naar plekken met super veel mensen, toen die tijd trok ik het echt niet. Nu lukt het prima! Wat ook helpt is een Orgone hanger, dat is zorgt dat negatieve energie word omgezet in positieve energie. En dan heb ik het niet alleen over emoties van mensen maar ook die van jezelf. Door bijvoorbeeld Electrosmog of negatieve stralingen van bijv je magnetron.

Mijn advies is dan ook,wees je bewust van jezelf en je gevoelens. Als jij jezelf goed reflecteert kan je sneller handelen en zo voel je je snel beter en gelukkiger.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, herken je jezelf in deze punten? Of heb je misschien vragen? Laat het me weten in de comments!
Liefs Damaris

9 gedachten over “BODY&MIND |Omgaan met emoties en energieën (HSP)

Geef een reactie

