Body And Mind·kids

Kids| Bewust ouderschap

Ik zat laatst wat te surfen op het internet en ik kwam op een youtube filmpje terecht over bewust ouderschap. Ik vond dit zo interessant en ik kon mezelf hier erg in vinden. Het was allemaal zo herkenbaar. Onbewust was ik al bezig met het bewust ouderschap. Alleen komt het voor mij gewoon natuurlijk. Toch valt er nog veel te leren en dat ben ik zeker nog van plan.
Ben je benieuwd wat bewust ouderschap is en hoe ik het toe pas lees dan verder.

Wat is bewust ouderschap?

Zoals ik het zie is bewust ouderschap bewust kijken naar het gedrag van je kinderen, wetende dat ze jou ook spiegelen en dat jij ook emoties op hen projecteert, waardoor zei weer bepaald gedrag kunnen vertonen. Ze kunnen je bijv na gaan doen. Of ze spiegelen je door juist het tegenovergestelde te doen. Het gebeurd ook op een positieve manier. Waardoor je kinderen juist een voorbeeld voor jou zijn.Op het moment dat je eerlijk tegenover jezelf bent en bewust en diep kan kijken, gaat er een wereld voor je open.

michelangelo-71282

Emoties en triggers

Onbewuste emoties die nog geheeld moeten worden kunnen gemakkelijk getriggerd worden door situaties. Maar zeker je kinderen kunnen dit ook erg goed. Zo heb ik hier een persoonlijk voorbeeld.

Mijn zoontje had een periode dat hij echt niet luisterde. Dit irriteerde mij zo erg. ” nou kun je zeggen ‘kinderen luisteren zoiezo niet altijd” dat is waar maar om zo snel geïrriteerd te raken om zoiets lijkt mij niet normaal. Ik ben toen gaan kijken naar mezelf. Ik vroeg me af wat voor emotie triggert hij op dat moment nou bij me? Waar ben ik dan zo boos om? Ik kwam erachter dat ik niet naar mezelf luisterde als het om bepaalde situaties ging. En het feit dat ik dan steeds weer in dezelfde vicieuze cirkel terecht kwam maakte mij boos. Mijn zoontje was alleen mijn spiegel,en trigger en daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor. Op dat moment ben ik heel bewust naar mezelf gaan luisteren. En als mijn zoontje nu niet luistert wat inderdaad normaal is haha ga ik er super kalm mee om. puur omdat ik dat stukje van mezelf heb opgelost.

Dit is maar 1 persoonlijk voorbeeld maar dit gaat zeker nog wel door we zijn immers niet perfect.

wpid-daisy-75191_640-1.jpg.jpeg

Je kunt het ook op de volgende manier bekijken. Stel je voor dat je kind erg huilerig is en heel vaak verdrietig is. Kan dit ook een spiegel zijn van een onderliggende emotie van jou of partner waar je niet eens erg bewust mee bezig hoeft te zijn. Het komt in alle soorten en maten en als je dit leert te zien krijg je ook meer antwoorden, en daarmee afsluiting en meer rust. Door mijn kinderen leer ik mezelf alleen maar beter kennen en dat is zo mooi!

Wat ik ook erg belangrijk vind voor mijn kinderen en mezelf. Is om bewust te zijn waar emoties vandaan komen.
Emoties zijn een trigger uit een situatie dat iemand blij heeft gemaakt of juist erge pijn heeft gedaan. Als die emotie op de een of andere manier word getriggert kan het gebeuren dat het word geuit op een negatieve manier of positieve manier. Word het op een negatieve manier geuit en word je kind bijv. uitgescholden?
Leg je kind dan op jouw manier uit wat emoties zijn. Dat het vanuit het kind zijn pijn of ervaringen komt en niets met je kind te maken heeft. Zo voorkom je dat je kind zich bijv. minderwaardig voelt.
Het is totaal niet makkelijk dat weet ik maar hoe vaker je het uitlegt. Hoe duidelijker het word. Je kind groeit met deze wijsheden op en kan er zeker op latere leeftijd erg veel mee.

child-541958

Projectie op je kind(eren)

Projecteer je dromen angsten en falen niet op je kinderen. Jij hebt jouw unieke  pad en je kind(eren) ook. Vaak gebeurt het dat bepaalde dromen die de ouder niet heeft kunnen waarmaken word geprojecteerd op het kind. Daardoor voelt het kind zich verplicht dit te doen. Het kind leeft dan dus de droom van de ouder en niet van zichzelf. Wat uiteindelijk zorgt voor een (jong) volwassenen die zichzelf weer helemaal moet terugvinden. En zijn/haar eigen authenticiteit weer moet terugvinden.
Heel daarom jezelf luister naar de wijsheid van je kind en geef jouw angsten dromen en falen niet aan je kind. Laat je kind dit voor zichzelf creëren. We maken allemaal fouten maar we worden er wel sterker en wijzer van.

Zelf ben ik best vrij opgevoed ik heb een lieve moeder en ik mocht best veel. Toch word je opgevoed zoals je ouders dat hebben meegekregen in bepaalde aspecten. Daardoor word je onder andere ook gevormd.
Wat ik doe is kijken naar mijn kinderen. Wat willen ze wat hebben ze nodig.? Ik vraag dat ook vaak om ze ook bewust te maken van hun eigen gevoelens en dromen. Ze zijn goed zoals ze zijn,en dat is iets van hun. Wie ben ik om daarmee te rommelen. Ik heb zeker nog een redelijke weg te gaan maar ik ben super trots op het punt waar ik nu ben.

heb jij al van bewust ouderschap gehoord?

X- Dammi.

4 gedachten over “Kids| Bewust ouderschap

    1. Ja dat klopt zeker! Dat dacht ik dus laatst ook! Als je heel eerlijk naar jezelf kan kijken gaat er echt een wereld open! Ik hou wel van uitdagingen! Vooral met 3 kleintjes wish me luck hihi bedankt voor je reactie! X-

      Like

Geef een reactie

